Bezpieczna praca przy komputerze – część 1: Zadbaj o ręce

>Bezpieczna praca przy komputerze – część 1: Zadbaj o ręce

Bezpieczna praca przy komputerze – część 1: Zadbaj o ręce

Praca przed komputerem zajmuje nam coraz więcej czasu. W pozycji siedzącej, z rękami na klawiaturze spędzamy od kilku do kilkunastu godzin dziennie. Nikt nie ma wątpliwości, że ten styl życia niszczy zdrowie i robi to powoli. O tym, jakie ryzyko wiąże się z tym dla naszych rąk i jaką profilaktykę stosować, piszemy dziś w pierwszej części naszego artykułu.

Zespół cieśni nadgarstka

Wielogodzinne pisanie na klawiaturze, wskutek intensywnego i długotrwałego ucisku nerwu pośrodkowego biegnącego kanałem nadgarstka, może prowadzić do przewlekłej dolegliwości, jaką jest jedna z najbardziej popularnych neuropatii – zespół cieśni nadgarstka. Choroba obwodowego układu nerwowego objawia się nieprzyjemnym mrowieniem i drętwieniem palców zaopatrzonych w nerw pośrodkowy czyli kciuka, palca wskazującego i środkowego. Jeśli skarżysz się na osłabienie siły ręki w ciągu dnia i utratę zręczności, zgłoś się do ortopedy, ponieważ umiejętnie zastosowana  profilaktyka może zapobiec leczeniu operacyjnemu. Jak tłumaczą specjaliści ortopedii Rex Medica Sport, prócz fizykoterapii i rehabilitacji, w profilaktyce dużą rolę odgrywa pozycja ręki podczas pracy z myszką, stąd niezbędna jest ergonomiczna klawiatura i profilowana, żelowa podkładka, która odciąży nadgarstek. W trakcie pracy wskazane są także systematyczne przerwy w pisaniu i trening.

Zespół cieśni nadgarstka – ćwiczenia profilaktyczne:

  • strzepywanie palców i ich rozciąganie poprzez rozstawianie i łączenie
  • rotacyjne ruchy nadgarstkami
  • zginanie nadgarstka drugą ręką i jego prostowania

Łokieć tenisisty

Wbrew powszechnej opinii to wcale nie jest choroba tylko tenisistów. Do gabinetu na rehabilitację trafia coraz więcej osób, które rakiety nigdy nie trzymały w ręce, natomiast komputerową myszkę jak najbardziej, nawet po kilkanaście godzin w ciągu dnia – mówi współpracujący z Rex Medica Sport ortopeda. Zmiany w okolicy przyczepu ścięgien mięśni prostowników obejmują osoby między 30. a 55. rokiem życia, głównie związane z praca biurową, o czym decyduje specyficzna pozycja podczas pisania na klawiaturze bądź wykonujące czynności związane z ruchem nadgarstka, tj. montaż wymagający skręcania śrubek lub zacisku. Entezopatia rozwija się wskutek powtarzających czynności, które doprowadzają do  przeciążenia mięśni oraz mikrourazów na ich przyczepie do kości i objawia się bólem po bocznej stronie stawu łokciowego, tkliwością tkanek podczas badania palpacyjnego oraz trudnościami podczas wykonywania prostych czynności, jak np. podniesienie torby z zakupami.

Ta dolegliwość nie niesie jednak ze sobą aż takiego ryzyka operacji, jak w przypadku zespołu cieśni nadgarstka, a leczenie zwykle opiera się na zastosowaniu fizykoterapii i ultradźwięków.

Łokieć tenisisty – ćwiczenia profilaktyczne:

  • rozciąganie prostowników nadgarstka do kości nadkłykcia bocznego poprzez ułożenie przedramienia do krawędzi stołu i delikatne rozciąganie nadgarstka opadającego z blatu
  • na uniesionym przedramieniu, zaciśniętą pięścią wykonywać rytmiczne zgięcia nadgarstka.
Wróć
2018-12-12T15:03:30+02:00

Potrzebujesz więcej

informacji?

Oddzwonimy do Ciebie.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych danych osobowych, które zostaną użyte przez Administratora (Rex Medica Janusz Piaskowski) jedynie do kontaktu ze mną.

Numer został wysłany.

Oddzwonimy do Ciebie, najszybciej jak to możliwe.