Chcesz zacząć biegać – skonsultuj się z lekarzem

>Chcesz zacząć biegać – skonsultuj się z lekarzem

Chcesz zacząć biegać – skonsultuj się z lekarzem

Planujesz rozpocząć bieganie? Chęci, wygodne obuwie i odzież to nie wszystko. Wybierz się do lekarza, który oceni twoją wydolność i pomoże ustalić granicę wysiłku tak, aby nie zaskoczyła Cię niechciana kontuzja!

O zdrowym sporcie mówimy wtedy, gdy jest nie tylko dostosowany do naszych indywidualnych możliwości, ale mamy także pewność, że w odpowiedni i systematyczny sposób dbamy o swoje ciało. W praktyce oznacza to regularny trening i konsultacje lekarskie, które są wskazane nie tylko gdy dopada nas kontuzja, ale również odpowiednio wcześniej tak, aby gdy się pojawi, zminimalizować jej zakres i przebieg.

Badania kardiologiczne

U osób uprawiających sport, problemy kardiologiczne zdarzają się równie często jak ortopedyczne, dlatego jeśli dopiero rozpoczynamy przygodę z bieganiem warto wykonać badania profilaktyczne zwłaszcza, jeśli dotychczas się ich unikało. Dzięki nim istnieje możliwość wykrycia utajonych wad, które zwiększają ryzyko powikłań kardiologicznych. Takie badania w niektórych przypadkach mogą nawet uratować nam życie.

Każdy, kto chce uprawiać sport, niezależnie od wieku powinien iść do kardiologa i wykonać EKG, echo serca oraz sprawdzić poziom elektrolitów. U osób powyżej 40. r. ż., u których lekarz stwierdził nadciśnienie, powinny ustabilizować je farmakologicznie zanim rozpoczną bieganie. Jeśli mamy za sobą zawał, tylko kardiolog może podjąć decyzję o tym, czy bieg jest wskazany i nie stanowi ryzyka. Samo spotkanie ze specjalistą, jego spojrzenie i doświadczenie kliniczne pozwoli na szybką diagnozę wielu schorzeń niezależnie od wyników badań.

Miałeś kontuzję – odwiedź ortopedę

Skręcony staw skokowy, kontuzja kolana, ból ścięgna Achillesa – jeśli któraś z wymienionych kontuzji jest Wam znana z autopsji, najlepiej porozmawiać z ortopedą o tym, jak powinniście planować dalszy trening i czy nie będzie żadnych przeciwwskazań. Być może lekarz zleci wykonanie RTG lub rezonansu magnetycznego, żeby ocenić stan kończyn i zlecić odpowiednie ich przygotowanie, odciążenie, odpoczynek bądź rehabilitację.

Pamiętajmy również, że po nagłej zmianie stylu życia – z siedzącego na aktywny – układ kostno-mięśniowy nie jest w pełni przygotowany do treningu, co może skutkować kontuzją w następstwie uszkodzeń mięśniowo-kostnych. Taki stan rzeczy niestety natychmiast zniechęca do dalszej aktywności – wyjaśniają ortopedzi Rex Medica Sport. Dlatego, aby nie robić kroku w tył, warto na początek postawić na stretching-rozciąganie (nawet w ramach rozgrzewki) ponieważ przykurcze mięśni również mogą prowadzić do kontuzji.

Zaczynaj stopniowo

Planujesz bieganie ponieważ chcesz schudnąć? Zacznij od marszu w basenie, to pozwoli wzmocnić aparat ścięgnowo-stawowy. Potem zamień to na spacer z kijkami, a dopiero później na bieganie. Ambitni biegacze, którzy myślą w przyszłości o maratonie, na początek powinni zacząć od kilometra w 2-3 etapach i zamiast na czasie, koncentrować się na otoczeniu. Nie ma znaczenia jak szybko biegasz, nawet jeśli twoim zdaniem jest to tempo spaceru. To kwestia indywidualnej wydolności, której lepiej nie forsować. Po 2-3 tygodniach treningu kondycja na pewno się poprawi. Pamiętaj, celem jest zdobycie dobrej formy, a nie tylko wynik 🙂

Wróć
2018-11-26T13:16:34+00:00

Potrzebujesz więcej

informacji?

Oddzwonimy do Ciebie.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych danych osobowych, które zostaną użyte przez Administratora (Rex Medica Janusz Piaskowski) jedynie do kontaktu ze mną.

Numer został wysłany.

Oddzwonimy do Ciebie, najszybciej jak to możliwe.