Co robić, aby uniknąć ataków migreny?

>Co robić, aby uniknąć ataków migreny?

Co robić, aby uniknąć ataków migreny?

Nie każdy ból głowy jest migreną, jednak wśród form samoistnego bólu głowy to właśnie ona dopada nas coraz częściej. Jak wyjaśniają specjaliści Rex Medica Sport, w Polsce bóle migrenowe dotykają ¼ społeczeństwa, z czego spora ilość osób doświadcza tzw. migreny przewlekłej, w której napady bólowe mogą występować nawet kilkanaście dni w miesiącu. Pomimo tak dużej skali i przebiegu choroby, który nierzadko uniemożliwia normalne funkcjonowanie w życiu codziennym, często to bagatelizujemy, sprowadzając jej leczenie do doraźnej lub profilaktycznej farmakologii. Tymczasem bardzo pomocnym elementem terapii może być odpowiednia modyfikacja stylu życia.

O tym, że migrena to nie tylko ból i może być czynnikiem ryzyka dla zmian strukturalnych w mózgu, pisaliśmy już na blogu. Biorąc dodatkowo pod uwagę, że uciążliwy przebieg choroby, zwykle o znacznej intensywności, jednorazowo może trwać od 4 do 72 godzin, warto unikać jej napadów lub przynajmniej dążyć do świadomego zmniejszenia ich częstotliwości, przestrzegając kilku podstawowych zasad. Czynniki sprzyjające występowaniu ataków migreny to między innymi:

  • stres
  • wysiłek fizyczny i zmęczenie
  • hałas
  • głód
  • pokarmy tj. czekolada (w postaci płynnej i stałej), kakao, alkohol, sery żółte i pleśniowe, tłuste potrawy
  • wahania poziomu hormonów (miesiączka)
  • wysokie temperatury (długie przebywanie na słońcu) i pobyt na dużych wysokościach
  • gwałtowne zmiany pogody

Jak unikać migreny?

Zmieniając styl życia i stosując zasadę eliminacji czynników ryzyka. Nierzadko wymaga to czasu, ale dzięki temu można dość skutecznie zapobiec napadom migreny.

  1. Jeśli to możliwe, zredukuj lub całkowicie wyeliminuj ww. czynniki wiążące się z powszechnym ryzykiem występowania bólu migrenowego, biorąc tolerancję na te,  na które nie mamy wpływu jak np. miesiączka czy pogoda.
  2. Obserwuj organizm i zauważ w jakich sytuacjach najczęściej reaguje bólem migrenowym. Na tej podstawie można opracować dziennik migren i przyjrzeć się pewnym zależnościom w ustalonej perspektywie czasu, np. 1-3 m-cy w zależności od częstotliwości występowania bólów. Dzięki temu zdołasz wyłapać pewne związki dotyczące np. spożywanych pokarmów bądź czynników sytuacyjnych i zastosować świadome modyfikacje.
  3. Rozszerz diagnostykę o testy na nietolerancję pokarmową oparte na badaniu przeciwciał klasy G (IgG). Podłoże migren nie jest wyłącznie neurologiczne. Coraz częściej brane są pod uwagę także czynniki dietetyczne, jako skutek  nieprawidłowych procesów w przewodzie pokarmowym związanych z nadwrażliwością pokarmową. W przypadku nietolerancji, jej objawy w postaci migreny mogą wystąpić nawet po 3 dniach od spożycia uczulającego pokarmu, co dowodzą badania z 2005 r. pod kierunkiem Trevora Reesa. Ich wyniki dowiodły, że dieta eliminująca szkodliwe pokarmy skutecznie zmniejsza dolegliwości migrenowe i wywoływane przez nie negatywne skutki dla centralnego układu nerwowego.
Wróć
2018-06-12T07:23:22+00:00

Potrzebujesz więcej

informacji?

Oddzwonimy do Ciebie.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych danych osobowych, które zostaną użyte przez Administratora (Rex Medica Janusz Piaskowski) jedynie do kontaktu ze mną.

Numer został wysłany.

Oddzwonimy do Ciebie, najszybciej jak to możliwe.