Ból kręgosłupa – objaw przewlekłego stresu

>Ból kręgosłupa – objaw przewlekłego stresu

Ból kręgosłupa – objaw przewlekłego stresu

Jeśli masz kłopoty z cerą, od dłuższego czasu nasilający się pulsujący ból głowy, problemy z trawieniem, a do tego bóle kręgosłupa – powodem może być stres.

 Stres w odpowiedniej dawce mobilizuje nasz organizm do działania. Jednak życie w ciągłym napięciu nerwowym staje się źródłem wielu dolegliwości, które z czasem się nasilają. Pierwsza odpowiedź zawsze płynie od układu nerwowego, hormonalnego i odpornościowego. Wzrasta ciśnienie krwi, pojawiają się problemy ze snem, spada odporność. U kobiet mogą pojawić się zaburzenia cyklu, u panów – problemy z potencją. Nasila się łysienie, wzrasta ryzyko zawału, miażdżycy, otyłość. To tylko niektóre niepożądane objawy długotrwałego stresu odbijającego się na całym organizmie.

Stres – jak to działa?

Stres przyspiesza refleks i ma wyzwolić siły w sytuacji zagrożenia. Daje napęd i energię do działania. Następuje wyrzut hormonów stresu, m.in. adrenaliny i kortyzolu, które przyspieszają pracę serca, podnoszą ciśnienie krwi i przyspieszają oddech. Przedłużający się stan gotowości jednak nie wzmacnia, lecz stopniowo redukuje zdolność działania, blokuje i wypala.

Nagłe, krótkotrwałe skurcze mięśni, mogą pojawiać się w każdym wieku. Charakteryzują się zesztywnieniem karku, pleców, kończyn. Zwiększone wydzielanie adrenaliny może powodować nerwobóle, blokady, ogólną utratę energii oraz występowanie dolegliwości bólowych. Mięśnie kurczą się i rozkurczają na przemian – wszystkie tego typu napięcia wiążą się z przeciążeniem mięśni, doprowadzając po kilku latach do bólu kręgosłupa. W niektórych przypadkach nawet do dyskopatii, w innych mięśnie stają się twarde jak kamień.

Najbardziej odczuwamy ból:

  • w odcinku szyjnym – chowamy szyję w barkach, doprowadzając do wygięcia kręgów szyjnych i piersiowych. Aby utrzymać odpowiednią postawę, zaczynają pracować inne mięśnie, przenosząc obciążenia na odcinek lędźwiowy. Poza szyjnym, zaczyna boleć dolna część kręgosłupa.
  • tępy ból z tyłu głowy aż po barki – często towarzyszą mu zawroty, nudności czy szum w uszach. Jeśli długo pracujesz i sporo godzin spędzasz w jednej pozycji, zwykle niekorzystnej dla kręgosłupa, sporadyczne dolegliwości mogą przejść w stan chroniczny. Ból od kręgosłupa może utrzymywać się całymi tygodniami, nasilać, gdy długo siedzisz, czy śpisz w niewygodnej pozycji.

Czy wiesz, że…?

Z danych statystycznych wynika, że zespoły bólowe kręgosłupa dotyczą 60-80% populacji i są określane mianem chorób cywilizacyjnych. Są przyczyną absencji w pracy oraz hospitalizacji, a także jedną z głównych przyczyn inwalidztwa

Kręgosłup w stresie – jakie objawy?

Wieloletni stres redukuje elastyczność mięśni, które stają się zbyt sztywne i zamiast wzmacniać i asekurować przed wstrząsami, stanowią tylko dodatkowe obciążenie dla kręgosłupa. Powoli coraz trudniej przyjąć wyprostowaną postawę. Problem staje się przewlekły – najpierw pojawia się lekki ból i jeśli nie zignorujemy go na tym etapie, możemy powstrzymać proces degradacji. W przeciwnym razie dolegliwości mogą prowadzić do trwałych zmian – mówią specjaliści medycyny sportowej Rex Medica Sport. Osłabiony kręgosłup daje wcześniej wiele sygnałów:

  • ból w mostku, który może przypominać bóle wieńcowe
  • ból głowy lub migrena
  • zawroty głowy
  • zesztywnienie karku i napięcie w odcinku szyjnym kręgosłupa
  • szumy w uszach
  • ból nerek
  • ból brzucha
  • mrowienie i/lub drętwienie nóg

Niestety, zaniedbane problemy z kręgosłupem nie tylko słabo się leczą, ale zdecydowanie obniżają jakość życia. Jeśli więc problem jest uporczywy, trzeba skonsultować go z lekarzem ortopedą, który zdecyduje o konieczności wykonania badań dodatkowych, tj. RTG czy rezonans magnetyczny i zaleci odpowiednią terapię.

Jak wygrać walkę ze stresem i z bólem kręgosłupa?

Jak tłumaczą specjaliści medycyny sportowej Rex Medica Sport, na ból kręgosłupa pomogą przede wszystkim odpoczynek i ruch, który angażuje mięśnie do pracy w równym rytmie. Korzystne działanie przeciwbólowe wykazuje też masaż klasyczny, szczególnie w leczeniu choroby przeciążeniowej kręgosłupa i zwiększa jego zakres ruchomości. Masaż jest również rekomendowany w profilaktyce i leczeniu dolegliwości bólowych kręgosłupa. Jest poza tym doskonałym sposobem na stres.

Zadbaj o zdrowy kręgosłup:

  • Wysypiaj się. Śpij na optymalnym pod względem twardości materacu i pozbądź się miękkiej poduszki.
  • Podnosząc ciężary pamiętaj, żeby kucnąć, a nie schylać się.
  • Unikaj szpilek – pozostaw je na specjalne okazje, na co dzień noś obuwie o grubych i elastycznych podeszwach.
  • Robisz zakupy? Pamiętaj, ich ciężar rozłóż na obydwie ręce.
  • Pracujesz przy komputerze, pamiętaj o prostych plecach. Oprzyj się wygodnie, wyprostuj się, a łokcie trzymaj na stole.
  • Relaksuj się! Basen i ciepłe, odprężające kąpiele to jest to, co bardzo lubi kręgosłup

Uwolnij endorfiny!

  • Zdrowe zmęczenie to najlepsze lekarstwo na stres – trenuj, ćwicz, ruszaj się.
  • Dbaj o pasje – rozwijaj zainteresowania, nie zapominaj o nich w swoim codziennym grafiku, a już na pewno nie poświęcaj ich dla pracy.
  • Doceń spontaniczną formę emocji i śmiej się tak często, jak tylko masz na to ochotę.
  • Pielęgnuj bliskie i dobre relacje. Szukaj takiego towarzystwa, które wzmocni twoją pozytywną energię i wiarę w swoje możliwości.
  • Kochaj i kochaj się! Seks nie tylko jest korzystny dla ciała i psychiki, ale też ma działanie przeciwbólowe – w trakcie stosunku wydzielają się endorfiny, jakie w naturalny sposób osłabiają ból.
  • Doceń siebie!
Wróć
2018-10-15T09:14:27+00:00

Potrzebujesz więcej

informacji?

Oddzwonimy do Ciebie.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych danych osobowych, które zostaną użyte przez Administratora (Rex Medica Janusz Piaskowski) jedynie do kontaktu ze mną.

Numer został wysłany.

Oddzwonimy do Ciebie, najszybciej jak to możliwe.